Alla inlägg under juli 2008

Av Josephine - 31 juli 2008 23:27

bjuder på en gammal goding, bara för att jag är så ego haha :D

Av Josephine - 31 juli 2008 23:08

åå ja gilla de programmet! fast gordon är sjuk i huvet haha =) smällde i mig de sista av pistageglassen med. man bli ju annars så hungrig då man se program som handla om mat :P men nu ska ja nog ta å lägga mig å läsa lite kalle och somna in.

Av Josephine - 31 juli 2008 18:54

B A S T U GÅNGER 50000!!! de borde vara en lag som säger att man inte får jobba när de är 28 grader ute å 27 grader inomhus. jesus christ! ha varit konstant typ fuktig hela dan. mysigt värre. jag är så fräääsch. nu är de kall dusch ON.

Av Josephine - 30 juli 2008 23:09

alltså de är så himla synd att ja varken är bra på att rita eller sy. för design är så himla intressant! mitt favoritprogram är project runway. helt otroligt vad dessa människor kan skapa av just ingenting. idag hade dom som utmaning att på 5 minuter hitta något i en godisaffär som dom skulle sy ihop till ett klädesplagg. vissa klänningar en del designers gjorde va faktiskt riktigt snygga! och va gjorda av godispapper å godisremmar liksom. sjukt.


iaf. nu är kontraktet från min värdfamilj på väg hem till mig! aaa superexciting!! ska boka flyg nu nån dag när ja bestämt mig för vilken dag ja ska komma. någon dag i vecka 37 så ska jag åka dit. Liie gav mig den enormt braiga ( it´s a word) ideén att ja kan ta med mig två resväskor när ja far. men frågan är om de räcker haha :D de känns så bra att ha en så smart kompis. hon kom även med påståendet att teve fanns på 1800-talet. men de berättar vi inte för nån ;) haha flåt li.. men de va så roligt :P


nu ska ja knoppa! a lot to do tomorrow you know.

Av Josephine - 30 juli 2008 20:45

då är man sen en stund hemma igen efter våran runda. som vi konstaterat förut så ha vi blivit för snabba för våran standardrunda runt flogsta haha =)


nu är de tänkt att ja ska ta tag i å svara på lite mejl. men de ta liksom emot lite när man ska skriva på engelska. allt tar längre tid och ibland hittar man inte orden och vet inte hur man ska formulera de som de blir förståeligt :P men de funka ju. såg nu i mitt värdfamilj inlägg från igår att ja råkat skriva "and" istället för "och" haha! de märks att jag skrivit mer på engelska än svenska dom här dagarna =)

Av Josephine - 30 juli 2008 19:02

jag är halvt salig idag. varför? jo för ja hitta pistageglass idag på hemköp!! den smaken hitta ja aldrig och den är så underbart god. men nu ha ja en liten ask med pistageglass ja ska kalasa på ikväll till project runway. JUSTIA. kom ju på nu att ja lovat liie en prommis. alltså allvarligt talat så börjar mitt minne svika mig. bäst ja hör av mig ti finnmarksvägens donna på momangen!

Av Josephine - 29 juli 2008 21:38

Jag kanske borde berätta lite om min värdfamilj som ja fått i Northampton, ca 10 mil norr om London.


Familjen består av mamma, pappa och två barn. En tjej, kallad C här i bloggen, som fyller 5 i september. Ser ut som en blond liten prinsessa! Och liten kille, kallad M av mig här i bloggen, som är 8 månader i september. Världens gulligaste unge. Mitt huvudansvar är M och självklart C också men hon börjar skolan så hon är inte hemma hela dagarna. Jag börjar ungefär 8.30 varje vardag och har ansvaret tills föräldrarna kommer hem runt 17.30


Jag är ledig varje helg och brittiska röda dagar. Jag har två veckors betald semester varje sexmånaders period. Så jag kommer säkerligen åka hem vid jul så snart C slutat skolan för terminen den 20 dec. Ja tjänar 80£ varje vecka, vilket är helt okej med tanke på vad jag blivit erbjuden av andra familjer. Det blir nära 4000 kr varje månad och med tanke på att ja inte betalar något för hyra, mat eller hygienartiklar så funkar den "lönen", eller pocketmoney som dom kallar de, helt utmärkt. Är ju inte där för att tjäna pengar direkt ändå.


Ja kommer följa C till skolan varje morgon och hämta henne senare på dagen. Efter de så hittar vi på nåt, ser film, ritar, går ut till parken nåt sånt. Samtidigt så har jag hand om lille M två heldagar i veckan och 3 halva dagar eftersom han går på dagis dom 3 dagarna.


Mina städuppgifter är faktiskt rätt bra. Ja behöver bara dammsuga och hålla ordning på barnens rum and tvätta barnens kläder. Dessutom hjälpa till med disk och maten. Föräldrarnas tvätt och strykning behöver jag inte göra. Dessutom inte städa andra ytor i huset förutom mitt eget rum och barnens som sagt. Självklart också hålla iordning i köket men alla hjälps åt med allt så det är inte direkt som att ja är någon maid.


Jag kommer få bo i eget nyrenoverat rum och delar badrum som även de är splitternytt med barnen. Har teve och dvd och bredbandsanslutning.


Låter väl rätt bra ändå va? =)

Av Josephine - 29 juli 2008 21:02

idag va ja in på arbetsförmedlingen innan ja börja jobba. ingalill som jobbar där är så jäkla suverän! fick massa hjälp och tips på folk ja skulle ringa till inför min resa.

skrev ihop en liten lista av vad ja måste göra innan jag far om 5-6 veckor.

Anteckna gärna ;P

  • Prata med Försäkringskassan
  • Prata med A-kassan
  • Kolla upp tilläggsförsäkringar
  • Boka flyg den 7 eller 8 sep + boka flyg den 21 december. Man måste va ute i tid för att va säker på flyg hem till jul ;)
  • Gå till tandläkaren + eventuell lagningstid :(
  • Ringa Eures Advisor
  • Fixa en årsförbruknings av p-piller
  • Säga upp mitt Teliaabbonnemang
  • Prata med Krambo
  • Säga upp en bokklubb (som ja eg inte vill va med i)
  • Avanmäla tvinnehav ( ja ja betalar tv-avgift)
  • Köpa en digitalkamera
  • Köpa en laptop
  • Skriva ett kontrakt mellan mig och Mathias. Eftersom lägenheten fortsätter stå på mig och han ska bo där. Man vet ju aldrig om vi blir ovänner eller nåt å han vägrar betala räkningarna som står i mitt namn. Man måste tänka på allt you know :P
  • PACKA. omöjlighetsuppdrag numero uno!!!!

Detta är vad ja kommit på än så länge. Jag vet mycket väl hur otroligt snabbt tiden går så de är bäst man kör igång att beta av listan på en gång.


Ovido - Quiz & Flashcards